.

Showing posts with label mama. Show all posts
Showing posts with label mama. Show all posts

Tuesday, July 31, 2012

Teringatkan Arwah Mama sangat-sangat

Bila Ramadhan datang maknanya Syawal akan tiba selepas tu.... Seumur hidup ain memang tak pernah ain ziarah kubur Arwah Mama di pagi raya.... memang tak pernah sekali pun ianya terjadi.... Ain pernah cakap dengan husband kalau boleh ain nak lah di pagi raya ain dapat ziarah kubur arwah mama.... Ain tau yang dah pergi tak kan kembali tapi at least beri ain kesempatan itu.... Dan Alhamdulillah husband setuju dengan Ain.... Dan InsyaAllah pagi raya tahun ni ain dapat ziarah kubur arwah mama.... :'(

Dah2 tu jek nak tulis... nanti ain update entry lain...

Tuesday, March 27, 2012

Mama oh Mama (Part 2)

Sambungan dari entry INI...

Bila kuar jer tu mama di tempatkan di wad yang depan lah... sbb perlukan perhatian yang lebih... smpai jer wad ramai la jgk tgk mama... tp mama kan mcm separuh sedar... ubat bius tak habis lagi... siap ade patient yang kasik duit lagi... sbb mama nie kategori org yg sgt ramah di hospital.... walau dia sakit tp dia tak tunjuk... dia tak melepek di katil walau sakit.... ain sgt kagum dengan semangat arwah mama melawan penyakitnya itu...

ain pun tak ingat berape lama ain tdo di hospital....

Untuk pengetahuan semua... payudara mama di buang sampai bila jantung berdegup pun leh nmpk... mmg sgt2 pedih... kite tak rasa kan... masa tu mama kena buat dressing setiap hari... dan Alhamdulillah sekali lagi ain sgt kagum dengan kekentalan hati mama... yang mana mama tak menjerit2 sewaktu kena cuci tu... sedangkan patient lain ain tgk semua menjerit2... kuat plak tu... ain rasa kalau ain mesti dah jerit jgk :(

Sampai beberape hari tu tetiba luka mama tu kena jangkitan... dan diorg terpaksa bukak jahitan dan cuci... dan diorg decide tak jahit balik... so kesan luka tu bertambah besar.... takut n ngeri.... tapi tu lah.. ape pun mama tetap kuat....

lepas semuanya da okey... mama terpaksa di rujuk ke pakar di Hospital Besar Kuala Lumpur kerana doktor pakar byk di sana.... terpaksa la pada mulanya mama n ayah berulang alik ke kl... dan kami tggl 4 beradik di johor... smpai satu tahap di mana penghujung tahun 1998 mama dan papa decide utk pindah ke KL semula... dan ain & adik lelaki terpaksa terus tggl di johor sehingga abis tingkatan 5 dan tingkatan 2...  bermula la hidup ain jauh dari arwah mama... korang rasa kalau ade kat tmpt ain korang boleh tak? dengan keadaan mama yang sakit dan terpaksa plak berjauhan??

serius ain ckp mmg ain tak boleh nak hadap semua nie... mmg tak boleh... org laen blh mkn2 ain tak boleh... asyik ingat smpai hari2 ain call... walhal ain tak tau pun nk ckp dgn mama ape... tp yg ain tau ain nak call... smpai habis la duit belanja ain...dan mama dah start marah ain kerana asyik call... dan start dr situ ain cuba jadi kuat... even tak kuat... dan seperkara lagi... ain tak biasa tnggal dgn kawan2... tak biasa keadaan mcm tu... part sedih nie nnti ain buat entry lain yer...

dan mama di KL terpaksa menjalani radiotraphy & chemo... syukur Alhamdulillah mama sembuh sepenuhnya... selang beberape tahun mama plak di sahkan mengidap kanser paru2 pulak... aduiii... beratnya dugaan nie... tp masa tu ain bekerja di Luxor... kalau korang tau company tu MLM dan jual produk kesihatan... dgn bantuan produk tu yang di taja sepenuhnya oleh company ain berkerja dan jugak dgn izin Allah swt mama sembuh tanpa ape2 rawatan... Syukur sgt2....

Tapi kami akhirnya di uji lagi sekali yang mana mama disahkan mengidap Paru2 Berair... dah tak boleh bernafas spt biasa... kena pakai oksigen....

P/s nantikan entry seterusnya.... rasa sedih keterlaluan... ain rasa entry ni ade sbb ain rindu mama sgt2.... alangkah bagus nya dan indahnya andai mama masih ada di sisi :'(

Mama oh Mama

1 Mei 2012 akan datang nie genap 8 tahun arwah mama meninggalkan kami adik beradik.... cukup byk sebenarnya rintangan yang kami hadapi.... 

Pada tahun 1998 mama disahkan mengidap Kanser Payudara Peringat ke4 yang mana seperti yang dimaklumkan oleh doktor yang merawat mama... Mama hanya ade masa 6 bulan jer untuk hidup... Yang mana doktor tu sgt baek hati bila memaklumkan perkara itu di depan arwah mama... KEJAM kan.... apabila di beritahu sebegitu, mama tetap tabah dan sangat kuat di mata kami.... redha dengan ketentuan Ilahi...

Pada masa itu arwah mama tidak dapat nk di buat ape2 kecuali di beri chemo dengan harapan payudara mama akan terasing dr tubuh mama... yang mana mama perlu lalui chemo tu untuk berberape kali... dan syukur sgt dgn keputusan yg mana selepas mama lalui chemo tersebut payudara dah tak bercantum dengan badan... dan sekali lagi mama di beritau doktor bahawa dah boleh melakukan pembedahan.... tetapi 50-50 jer untuk hidup... sekali lagi ianya tanparan yg cukup hebat... yang mana ain rasa tak semua manusia mampu lalui semua ini... tak semua setabah mama.... ain sendiri rasanya tak mampu sekuat mama.... yang pada masa itu ayah tak sanggup nk tanda tangan surat kebenaran untuk pembedahan....

Arwah mama akhirnya tekad untuk tanda tangan sendiri surat tersebut... pada masa itu hanya aku berada di hospital bersama mama... dan adik beradik yang lain di rumah bersama ayah... dan terus terang ain katakan yang ain tak tau ape perasaan adik beradik lain bila tidak dapat bersama mama ketika itu.... sebelum mama masuk bilik pembedahan sempat lagi mama memesan aku beberape perkara... yang mana membuatkan aku tambah bersedih... air mata tak mampu lagi aku tahan... pada masa itu aku berada di tingkatan 4... pada aku ketika itu, dugaan ini maha hebat... tp aku tau mesti ade hikmah di sebalik semua ini....

Dan mama hanya keluar dari bilik pembedahan setelah 4-6 jam mcm tu lah... percaya tak ain menangis dr mama berada dlm bilik pembedahan sampai mama keluar dari bilik tersebut.... sedih sgt masa tu... ain tak dpt nak gmbr kan....

P/s akan bersambung part yang seterusnya esok... kongsi pengalaman untuk kebaikan kita bersama