.

Friday, June 29, 2012

Review :: Baik Giler

Filem Baik Giler merupakan terbitan Layar Dimensi (M) Sdn Bhd yang mana merupakan filem pertama terbitan syarikat ini. Filem ini sudah pun menemui penonton pada semalam...  Baik Giler menampilkan barisan pelakon seperti Zizan Raja Lawak, Awie, Kenchana Dewi, Sharifah Shahira, Abon, Siti Fazurina dan menampilkan Farahwahida yang buat pertama kalinya muncul di layar perak.

Filem ini adalah arahan Saudara Mansor Akob atau lebih dikenali sebagai Manchi. Untuk pengetahuan semua Filem ini menjalani pengambaran sekitar Mei 2010 dan lokasi yang di pilih adalah Kuala Linggi, Melaka.

Baik Giler merupakan filem edaran Metrowealth (MIG) yang bertindak untuk mempromosikan filem ini ke seluruh negara. 

 Sinopsis

Afik (lakonan Zizan Raja Lawak) baru dikeluarkan dari hospital bahagia setelah seminggu berada di sana kerana terbukti Afik tidak sakit jiwa. Punca Afik masuk hospital mental ialah kerana keluarga Kimi (Awie) telah membuat laporan polis dan menuduh Afik sakit jiwa.

Afik berkelakuan demikian kerana dia dalam keadaan ketakutan dan trauma dengan peristiwa seorang kanak-kanak perempuan yang merupakan adik angkatnya bernama Emy mati dilanggar kereta di depan matanya ketika Afik dan Emy pulang dari kedai runcit.

Setelah kelaur dari hospital, Afik sering merasa tertekan dan menjadi baran apabila mendengar istilah "baik giler" yang ditujukan padanya, kerana baginya kata-kata itu adalah satu ejekan dan sindiran padanya yang "baik daripada gila" kerana baru keluar daripada hospital mental.

Namun, konflik timbul apabila Kimi yang cacat lehernya akibat kemalangan dulu berdendam dengan Afik. Kebetulan pula Afik telah diterima kembali bekerja oleh majikannya untuk bekerja di pejabat yang sama dengan Kimi. Kimi mewar-warkan kepada kawan-kawan sepejabatnya bahawa Afik masih gila. Namun kawan baiknya Yap (Justin Choo) sering membela nasib Afik.

Dalam Masa yang sama Afik telah jatuh cinta dengan Suraya (lakonan Farawahida) yang merupakan anak kepada Pak Pejol (lakonan Tamrin Ibrahim Pendek), lelaki yang diselamatkannya dalam suatu peristiwa samun di sebatang jalan di kampungnya.

Dalam usaha Kimi untuk memasukkan kembali Afik ke hospital bahagia, Kimi telah melibatkan kawan sepejabatnya Joe (lakonan Esma Daniel) dan kekasihnya Diana (lokonan Siti Fazurina) untuk membuktikan kepada orang lain Afik masih gila. Kimi telah mengaturkan satu strategi untuk menjatuhkan Afiq.

Apakah strategi yang dirancangkan oleh Kimi berjaya? Dapatkah Suraya menerima keadaan diri Afiq setelah mengetahui keadaan sebenar dirinya. Semuanya akan terjawab dalam filem komedi Baik Giler yang akan ditayangkan di pawagam bermula 28 Jun ini.









Ada yang dah tengok tak? ape pendapat anda? 






6 org yang baik hati komen:

  1. dh ramai dh review..mcm best jer..nak terjah la..hehe..

    ReplyDelete
  2. ni cite baru lg???hadoiyaiiii rezki zizan banyak nye laa hai muka dia kuar muvie..

    ReplyDelete
  3. Kawan kata tak best, siap tido dalam panggung. Hurrrm,,

    ReplyDelete
  4. mana reviewnya? review tu ulasan kak oi. ini promosi. adui, fail.

    ReplyDelete