.

Sunday, February 12, 2012

ROTAVIRUS

hi sume... ari nie member kat fb update status pasal ROTAVIRUS.... ain tak pernah dgr... so ain try google...

jom baca.... sharing is caring kan?



Hari ni, terdengar berita yang 2 orang kanak-kanak di Perak mati suspek penyakit Rotavirus. Kan beratus lagi mempunyai tanda-tanda penyakit rotavirus. Ini adalah membimbangkan selepas kes virus mulut dan kuku yang kecoh di Sarawak tidak lama dahulu.
Menurut Datuk Dr mah, Exco Perak, kanak-kanak berumur 12 tahun kebawah boleh terkena cirit-birit yang teruk dengan cepat tetapi orang tua mempunyai immune yang tinggi. Rotavirus tidak memberikan apa-apa kesan pada tanda awal tetapi jika tidak mendapat rawatan awal yang bagus, ia boleh mengakibatkan kesan yang buruk termasuk kematian.

Kepada ibu bapa, mungkin ini adalah serba sedikit infor-info yang berguna untuk melindungi kanak-kanak khasnya berumur 12 tahun kebawah daripada tersebarnya wabak Rotavirus di Malaysia.
Apa itu Rotavirus

* Cirit-birit dan muntah-muntah yang teruk yang boleh mengakibatkan kesan buruk kepada kanak-kanak biasanya 5 tahun kebawah.

Tanda-tanda Penyakit Rotavirus



* Demam
* cirit-birit air
* muntah tanpa henti
* Dehydration
* Otot-oto sakit dan cram
* mata cengkung
* kulit kasar/kering
* bibir kering/pecah2
* air kencing kurang, so check pada diapers anak

Bagaimana Rotavirus Tersebar

* Najis yang terkena virus Rotavirus boleh tersebar melalui tangan, objek-objek dan permukaan terbuka dan mungkin juga melalui pernafasan. kanak-kanak atau bayi selalunya memasukkan tangan dan jari yang infected dengan rotavirus ke dalam mulut jadi mula la penularan rotavirus.

Cara Mencegah Penyakit

* Bayi anda diberikan vaccine, vaksin Rotavirus. diambil seawal 8 minggu sehingga 8 bulan. Ia diambil melalui mulut bayi atau kanak-kanak
* Jaga kebersihan kawasan rumah especially kalau ada bayi yang kecil.
* Ajar Basuh tangan anak-anak sebelum makan



sumber : terima kasih pada tokobakso atas info yang sangat berguna ini...

0 org yang baik hati komen:

Post a Comment